Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Öppnar för svensk ubåtsexport

    Australiens opposition kräver att även Sverige ska få lägga anbud om att bygga landets nya ubåtsflotta. Den ska ersätta sex åldrande Collinsubåtar, som är Kockumskonstruktioner men byggda i Australien på 1990-talet.

    Laborledaren Bill Shorten går därmed emot premiärminister Tony Abbott. Denne har uteslutit att Sverige ska få delta i anbudsförfarandet med hänvisning till "brist på färsk erfarenhet".

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Den svenska ubåtstillverkaren Saab Kockums, som i somras köpte verksamheten från tyska Thyssen Krupp, vill i nuläget inte kommentera uppgifterna.

    -Australien är en viktig marknad för oss. Vi har redan i dag ett par hundra anställda där som jobbar med många av de stora marina programmen med ledningssystem inte minst. Men den politiska situationen som är just nu kommenterar vi inte, säger Sebastian Carlsson, presschef på försvarskoncernen Saab.

    Shorten vill även se anbud från Tyskland, Frankrike och Japan. Projektet, värt 329 miljarder kronor, har kantats av politiska gräl och anklagelser om att australiska företag missgynnas. Innan Abbott valdes 2013 förespråkade han att upp till tolv ubåtar skulle byggas av statsägda ASC i Adelaide.

    Saab Kockums har i dag 900 anställda i främst Malmö och Karlskrona. Koncernen fick nyligen en beställning av svenska regeringen på två ubåtar av typen A26. Dessa ska vara levererade 2022, med en nota på 8,2 miljarder kronor.