Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1

Bild: Bild: Jonas Lindstedt

Ölbolag drar tillbaka Chalmersreklam

Göteborg Efter kritik tar Carlsberg bort sin logga från chalmeristernas rockar. – Ska man förändra attityderna till alkohol så måste man städa på rätt ställe, menar överläkaren Peter Friberg.

Peter Friberg ser kortegen som en levande reklampelare för alkohol – trots att arrangemanget ska vara nyktert.

Studenterna som säljer kortegeprogram har bryggeriets logga på ryggen, något som enligt Friberg kan vara olagligt.

– Reklamen tvingar sig på övriga samhället, man kan inte värja sig. Det är inte lagligt med alkoholreklam som riktar sig till unga under 25 – och det är många studenter som är kring 20 år. På det här sättet sprider unga företagets reklambudskap.

Kritiken från Peter Friberg och ordföranden i IOGT/NTO, Anna Carlstedt, framfördes i en debattartikel på gp.se.

Och det har nu fått Carlsberg att reagera.

– Vi kommer att ta bort loggan från studenternas vita rockar, säger Henric Byström som även efterlyser en statlig införselutredning eftersom han ser den illegala langningen av alkohol som ett större problem om man vill förändra alkoholvanorna bland unga.

Chalmers ansvar

Men överläkaren Peter Friberg ser också att Chalmers ledning har ett större ansvar än vad man hittills velat kännas vid. Överhuvudtaget är bryggeriföretagets inblandning i arrangemang är ett problem, menar han.

– Tänk vad snyggt det hade varit om Chalmers själva, som är ytterst ansvariga, tagit ansvaret för kortegen utan inblandning från ett ölbolag, säger Peter Friberg.

Enligt medicintidskriften The Lancet sägs 2,7 miljoner människor varje år dö till följd av alkohol. Ett av fyra dödsfall bland unga män orsakas av alkohol. Friberg menar att Chalmers ledning inte tar sitt ansvar utifrån ett folkhälsoperspektiv.

– De flesta på Chalmers klarar sig, men några kommer att åka dit. Det blir lätt moralkakor men vi måste se verkligheten, säger Peter Friberg och betonar att Svenska läkarsällskapet även driver frågan om alkoholreklam även på ett internationellt plan.

på måndag kväll kommenterade högskolan kritiken så här:

"Chalmers har ingen åsikt om studentkårens samarbetsavtal. Cortègen är ett helnyktert, IQ-märkt projekt som föregår med gott exempel i arbetet för en sund alkoholkultur på Chalmers."

Mest läst