Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
220508.jpg

Öde luftrum över Europa

Sverige Större delen av det europeiska luftrummet var på fredagen tomt och det fanns inga tecken på att aktiviteten hos den isländska vulkanen skulle avta. Möjligen kan den svenska flygtrafiken komma i gång igen någon gång under lördagen – men det ser mörkt ut.

– Vi ser inga förbättringar utifrån de prognoser vi har nu. Nästa prognos får vi på lördag morgon och då fattar vi ett nytt beslut, sade Björn Stenberg på Luftfartsverkets pressjour på fredagskvällen.

Då stod det också klart att Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) analyserar hur konsekvenserna skulle se ut för samhällsviktig verksamhet om askmoln med flygstopp skulle bestå en längre tid.

– Vi räknar med att vara klara med analysen i mitten av nästa vecka, sade Anneli Bergholm Söder, chef för MSB:s avdelning för samordning och insats.

17 000 flygningar inställda

Inte sedan terrorattackerna den 11 september 2001 har det rått ett sådant flygkaos i världen, och inte sedan flygtrafikens barndom har det varit så tomt i delar av det europeiska luftrummet. Omkring 17 000 flygningar ställdes in i Europa under dagen, en siffra som kan jämföras med en normal dag då antalet flygningar ligger på 28 000.

Beskedet från flygbolaget SAS var på fredagen att inga flygningar till, från eller inom Danmark, Norge och Sverige kommer att avgå förrän tidigast klockan 13 på lördagen – därmed inte sagt att flygningarna verkligen skulle komma i gång vid den tidpunkten. Allt hängde på luftfartsmyndigheternas nya överväganden.


– Så länge vulkanen sprutar ut den här askan kommer det mer eller mindre att drabba Sverige, sade Elin Torstensson, meteorolog på SMHI, efter att den brittiska vädertjänsten lämnat en prognos för spridningen av askmolnet ur Eyjafjallajökull, som pekade på att vinden skulle vända och att större delen av Sverige under natten till lördagen skulle vara täckt av molnet.


Får inga pengar till hotell

På Landvetter sitter Fredrik Lindqvist och väntar på mer information. Han har varit i Sverige på tjänsteresa och skulle på fredagen ha åkt tillbaka till Paris där han arbetar som säljare inom fordonsindustrin.

– Jag har blivit ombokad till ett plan som ska gå på lördag 12.50. Men Air France som jag flyger med har meddelat att de inte kommer att stå för några hotellkostnader.

Flera samtal har gått hem och till kontoret i Paris och han kan alltså inte ge ett definitivt besked på när han kommer hem.

– Jag hoppas att vi kan flyga i morgon, men det är osäkert. Tågtrafiken är ju tungt belastad nu så jag tror inte att det är så lätt att få tag på en tågbiljett från Göteborg till Paris heller, säger Fredrik Lindqvist.

Väntar på besked

Han var tvungen att åka till flygplatsen för att lämna tillbaka den bil han hyrt. Flygplatsen i Landvetter är öde förutom 50-60 personer går fram och tillbaka till informationsdisken.

– Flygplatsen har varit stängd sedan i går. Det måste ju vara fler människor som sitter utan logi som jag, när man får stanna en dag extra i Göteborg. Jag tycker att det är dåligt, säger Fredrik Lindqvist.


För att möta anstormningen av resenärer satte exempelvis SJ under fredagen in extra tåg på vissa sträckor, bland annat mellan Göteborg och Stockholm.

Nöjda taxiförare

Förutom de tusentals resenärer som drabbades i världen, har askmolnet också fått konsekvenser för internationella evenemang.

Molnet fick också till följd att skadade amerikanska soldater i Afghanistan, vars flygningar normalt skulle gått till ett militärsjukhus i Tyskland, i stället omdirigerades direkt hem till Washington.

Flygstoppet gladde dock taxichaufförerna vid Köpenhamns flygplats Kastrup, där affärerna blomstrade.

– Vi har redan haft körningar både till Stockholm och till Hamburg i Tyskland, sade en av chaufförerna.

Och på Island kunde de omkring 800 människor som bor runt glaciären där Eyjafjallajökull är belägen återvända hem igen efter att ha evakuerats natten mot fredagen.

Men stämningen var stundtals uppgiven i vulkanens moderland:

– De jag träffar här säger ”Först Icesave och sen detta, Europa kommer att hata oss”, berättade svensken Jörgen Svidén som på fredagen befann sig – strandsatt– på Island.

Anledningen till flygförbudet är att askan från vulkanutbrottet kan få flygplanens jetmotorer att stanna. Även aska som lägger sig på vingarna kan skapa problem.

220228.jpg
Mest läst