Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    "Skillnaden mellan då och nu är att jag genomskådat mig själv, det spontana är inte så spontant som man kan tro."

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Åsa Gustafsson i ny soloshow

    Hon bjuder på skådespel, komik och musik och växlar mellan att vara sensuell och grovskodd. Åsa Gustafsson är tillbaka med en ny show, premiär på Folkteatern på fredag.

    Bättre än så här blir det inte, är namnet på föreställningen.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    - Det är 18 ojämna år sedan jag gjorde min första solo-show så jag tyckte det kunde passa med en jubileumsföreställning. Det har hänt en del sen sist men jag frågar mig fortfarande vart Sverige är på väg, säger Åsa Gustafsson.

    Manuset har hon skrivit själv. Idéer får hon bland annat när hon lyssnar på sin favoritkanal P1 och när hon åker spårvagn och tjuvlyssnar på samtal.

    - Och så lägger jag till lite egen fantasi. I texterna förhåller jag mig med en sorts ödmjuk ilska och värme till vad som händer i samhället och vad som händer oss människor emellan.

    Texterna bygger på ett dokumentärt material som skådespelaren och komikern Åsa knådat till konst.

    - Men jag marknadsför ju detta som en komisk föreställning och då får det fan i mig vara roligt också.

    Man kan säga komisk med en politisk och samhällskritisk ton. Åsa Gustafssons personliga texter ska alltid skava lite. Att våga vara oförutsägbar känns viktigt för henne. Och perspektivet är alltid nerifrån och upp.

    - Och så använder jag musik som kommentarer. I låttexterna kan man få en annan typ av innerlighet, den poetiska och känslosamma delen.

    Malmömusikern Lotta Wenglén är Åsa Gustafssons samarbetspartner i det musikaliska. Totalt ingår tio låtar, sju helt nya, en Gillian Welch-cover med svensk text och två omstöpta melodier.

    Lotta Wenglén (gitarr och sång) leder också bandet på scen med Christine Owman (cello och bas) och Sverker Stenbäcken (trummor med mera). Åsa Gustafsson sjunger, spelar munspel och tvärflöjt.

    Åsa Gustafsson har valt en småbåtshamn som plattform. Åsa, själv en kvinna från skogarna kring Tranås som försöker känna sig hemma i saltvattenhamn.

    - Jag berättar min historia genom fiktiva karaktärer, någon kan de i publiken som följt mig under åren kanske känna igen.

    Åsa Gustafsson är en mångsidig begåvning, utbildad både inom skådespeleri och som komiker. Genom åren har hon jobbat en hel del med radio, bland annat med programmet Rally men också som programledare i morgonsändningar och senast inhopp i P4:s Karlavagnen. Hon har också krönikerat, i många år skrev hon krönikor i Göteborgs-Postens helgbilaga Två Dagar.

    1994-1996 var åren när hon gjorde sina bejublande föreställningar på Pusterviksteatern.

    - När man är ung och grön kan vissa rädslor styra, några sådana har jag inte länge. Jag är inte rädd för att göra fel och jag vet hur och när jag kan släppa på Åsa i artisten, kanske är det där min särart ligger. Målet är ju att det ska kännas äkta.

    - Skillnaden mellan då och nu är att jag genomskådat mig själv, det spontana är inte så spontant som man kan tro, tvärtom extremt välplanerat. Och jag tar mig själv på stort allvar vid rätt tillfällen.

    På senare år har Åsa Gustafsson regisserat barn- och ungdomsteater. Tre föreställningar i rad för fria teatergruppen Jaguar.

    - Det är roligt med ett nytt ben och nya erfarenheter. Att få välja till och inte bort.

    Och i höst började hon en Masterutbildning på Teaterhögskolan.

    - Det är kul, det är en helt ny värld för mig. Arbetet med showen har gjort att jag har missat en del, i början på nästa får jag slita, jag har några kurser att ta igen.

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.