Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Äventyra inte Västsvenska paketet!

Västsvenska paketet utgör just en sådan lösning som Jan-Olle Folkesson (C) efterfrågar. Inget talar för att en ny kompromiss skulle bli bättre, skriver Kristina Jonäng, (C).

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Västsvenska paketet var en kompromiss mellan staten, kommunerna runt Göteborg, Västra Götalandsregionen och region Halland. Staten har under årtionden vägrat finansiera nödvändig infrastruktur i Västsverige. Flera regeringar under 80- och 90- talet pekade på oenighet mellan kommuner och gammalmodiga länsgränser som en orsak till att inte anslå medel för vägar och järnvägar i Västsverige.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Det skulle dröja ända till 2010 innan dåvarande infrastrukturminister Åsa Torstensson (C), dåvarande ordföranden i GR Jan Hallberg (M), dåvarande regionrådet i Västra Götaland Kent Johansson (C) och dåvarande regionordföranden i Halland Göran Karlsson (C) kunde skriva på avtalet om ett paket för Västsvensk infrastruktur.

Bråka inte om fattade beslut!

Det finns inget som talar för att en ny kompromiss skulle bli bättre. En ny överenskommelse skulle innebära förseningar av viktig utbyggnad för framför allt järnväg i Göteborg. Stockholm och Malmö drar snart förbi Västsverige medan vi inte ens kan vara överens om redan fattade beslut. Vår konkurrenskraft och våra möjligheter för fler jobb hänger på att hämta hem mer medel för infrastruktur, inte att bråka om järnvägar och vägar som redan är beslutade.

Västsvenska paketet ska delvis finansieras med trängselskatter. Dessa skatter har samtliga partier i Sveriges Riksdag röstat för och innan dess har en överväldigande majoritet av partierna i alla kommuner runt Göteborg, i region Halland och Västra Götalandsregionen yttrat sig positivt.

Viktigare att fokusera

Om några veckor ska regering och riksdag fatta beslut om bland annat nyinvesteringar i en tunnelbana i Nacka, bygga ut hamnen i Gävle och utöka godsstråken på järnväg i Skåne. Fresta dem inte att göra sådana satsningar utan att samtidigt fullfölja viktiga beslut i Västsverige.

Låt oss nu fokusera på fler viktiga insatser i Göteborg, såsom Hamnbanan och förbindelser med järnväg mot Borås. Hela Västsverige måste ha en bättre kapacitet till Göteborg och framförallt genom Göteborg så att resmöjligheterna norrut mot Oslo och söderut mot Köpenhamn kan förbättras.  Äventyra inte dessa viktiga satsningar!

Kristina Jonäng (C)

gruppledare, Västra Götalandsregionen

Bild - 1
Mest läst