Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
grönt

Lena Hulthén, professor i klinisk nutrition Sahlgrenska Akademin, Göteborgs Universitet och Ingrid Larsson, Klinisk näringsfysiolog, med dr Sahlgrenska universitetssjukhuset. Bild: Bild: Frank Palm/Pressbild/GP

Ät gärna mer grönsaker – men varför bli vegetarian?

Debatt DEBATT: Att äta mer grönsaker är bra och för mycket rött kött och charkuterier är det inte. Budskapen om detta tenderar dock att översättas till att det inte är hälsosamt att äta kött alls. Detta är inte sant, skriver Ingrid Larsson, klinisk näringsfysiolog och med dr, och Lena, Hulthén, professor i klinisk nutrition.

Ett av de vanligaste nyårslöftena vid sidan av att träna mer är att äta hälsosamt. Detta innebär ofta att äta mer grönsaker. Under förra året ökade intresset markant för vegetarisk kost och vegankost.

Det verkar till synes svårt att ifrågasätta någon som vill äta mer grönsaker men om detta leder till att man helt utesluter källor för vissa näringsämnen kan maten bli näringsmässigt ensidig. När sedan människor med ett större behov av vissa näringsämnen äter ensidigt kan detta leda till näringsbrist även om man äter grönsaker.

Förespråkare för vegetarisk kost och vegankost (kost utan kött, fisk och mjölkprodukter) har under de senaste åren sett möjligheten att föra ut den vegetariska kostens lov. Det finns en stor vetenskaplig kunskapsbas att grönsaker och frukt är mycket hälsosamt och att de flesta bör äta mer grönt, men det är inte hälsosamt att bara äta grönsaker och utesluta viktiga källor för näringsämnen ur sin kost.

Råden om att äta mindre kött utgår dels från diskussionen om miljöaspekter av köttproduktionen och dels att det kommit forskning som visar att för mycket rött kött och charkuterier kan öka risken för bland annat vissa cancersjukdomar. Detta budskap omvandlas ofta och gärna till att det inte är hälsosamt att äta kött alls. Detta är inte sant. Kött är den bästa källan för högkvalitativt järn och innehåller dessutom bland annat protein, vitamin B12 och D-vitamin så rekommendationerna säger att vi kan äta cirka 500 gram rött kött och charkuterier per vecka. I praktiken betyder det att man kan äta två till tre middagsmåltider med kött per vecka samt en smörgås med köttpålägg per dag.

Stort steg att ta

Dagligen lagas det mat i TV. Man visar hur man kan laga läckra vegetariska rätter vilket är positivt. Men steget från att variera sina kött- och fiskrätter i vardagen med vegetariska dito till att äta helt vegetariskt, är stort för de flesta. Om man inte tycker om bönor, linser och andra baljväxter som innehåller fullvärdiga proteiner och en del järn finns det risk att man inte får i sig tillräckligt av vissa näringsämnen.

Det är oroande att vegetarisk kost och vegankost blivit populär bland ungdomar och kvinnor i fertil ålder. Ungdomar har ett högt behov av bland annat protein och järn för att kunna växa och energi vid regelbunden träning. Kvinnor i fertil ålder har regelbundna förluster av järn från menstruation och det är därmed viktigt att deras kost är särskilt rik på järn.

Vegetarisk kost kan vara väl sammansatt men ju fler livsmedel man utesluter ur sin kost desto mer kunskap måste man ha för att kunna äta på ett sådant sätt att man får i sig tillräckligt av allt från maten. Det är väl känt att vegetarianer har lägre nivåer av järn i blodet och högre förekomst av järnbrist.

Inte förankrade i vetenskap

När man på bloggar får råd om att utesluta kött och fisk är dessa råd inte förankrade i vetenskaplig kunskap utan det är enskilda personers åsikter om vad man bör äta eller inte äta. Ofta tar man sig själv som exempel. Särskilt oroande är det när populära artister med tonåringar bland främsta fansen berättar hur bra de mår sedan de slutade äta kött och dricka mjölk.

Det finns inga hälsomässiga grunder för tonåringar att utesluta kött och mjölkprodukter ur sina matvanor, tvärtom. Personerna som ger dessa råd har ingen kunskap i frågan och tänker inte på att andra kan följa deras exempel. Man berättar inte när man upphör med dieten eller förändrar sina matvanor och inte heller om man efter en tid fått negativa konsekvenser och vilka det i så fall är.

Finns det då inte några som skulle må bra av att äta mindre kött? I dag äter medelålders män i genomsnitt nästan två kilo kött per person och vecka. Det är för mycket kött för att vara hälsosamt på sikt. Samtidigt är medelålders och äldre män sämst på att äta grönsaker. Endast en av tio män äter enligt rekommendationerna som säger att vi bör äta 500 gram grönsaker och frukt per dag. Det betyder att män skulle göra hälsomässiga vinster och minska risken för flera sjukdomar genom att äta mindre av rött kött och charkuterier och äta mer frukt och grönt.

Lagom och mångsidigt

Vi har ett bra vetenskapligt kunskapsunderlag för vad som är hälsosam mat: grönsaker, frukt, baljväxter, fullkornsprodukter, nötter, kött, fisk fågel, mejeriprodukter, vegetabiliska fetter och begränsat med socker och salt.

Vi behöver äta mer av grönsaker, frukt och baljväxter, fullkornsprodukter hellre än vitt bröd och mjöl, äta lagom med kött, mer fisk och fetter från växtriket och mindre av läsk, sötsaker och mat med mycket salt. Detta sammantaget blir hälsosamma matvanor som räcker hela året.

Ingrid Larsson

Klinisk näringsfysiolog, med dr Sahlgrenska universitetssjukhuset

Lena Hulthén

professor i klinisk nutrition Sahlgrenska Akademin, Göteborgs Universitet

Läs också: Därför rasar tittarna mot SVT:s vegetariska matlagningsprogram "Vegorätt" (2016-01-21)

Mest läst