Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1

Bild: Bild: Stefan Berg

Är Västlänken praktiskt taget gratis?

Debatt Västlänken, med alla nödvändiga tilläggsinvesteringar och räntekostnader samt uppräknat till dagens penningvärde är med råge det mest olönsamma projekt som någonsin har planerats i Sverige. Men det bryr sig inte Trafikverkets Håkan Wennerström om, skriver bland andra Theo Papaioannou, Vägvalet.

I förra veckan skrev Trafikverkets regionchef i Västra Götalands, Håkan Wennerström, på GP Debatt att det är ointressant vad Västlänken kommer att kosta då Trafikverket bara bryr som om vad projektet Västlänken kostar. Vad är då skillnaden mellan Västlänken och projektet Västlänken? För det skiljer faktiskt en hel del. I Västlänken ingår alla de följdkostnader som tillkommer för att den skall kunna bli till någon nytta överhuvudtaget.

Exempel på sådana följdkostnader är ombyggnad av bangården vid Olskroken. Den var ursprungligen med i projektet Västlänken, men när Trafikverket insåg att det fanns lera i Göteborg och kostnaderna därmed ökade med flera miljarder kr, togs Olskroken bort ur projektet för få ner kostnaderna, men dök senare upp i Trafikverkets nationella infrastrukturplan, med 2,5 miljarder kr. Därför försvann kostnaden ur projektet Västlänken men inte för oss skattebetalare. Vi får betala kalaset tillsammans med de objekt som togs bort ur den nationella investeringsplanen. En annan tilläggskostnad är ett vändspår söder om Almedal. Dessutom tillkommer kostnader för ledningsomläggningar, stationshus ovan mark, trafikomläggningar och kostnader för alla störningar av trafik och miljö som uppstår under byggtiden. Dessa ingår uppenbart inte i projektet Västlänken och kostar därför ingenting, enligt Wennerström.

Miljarder i ränta

Trafikverket och ansvariga politiker glömmer även bort finansieringskostnaderna av Västlänken, för de ingår tydligen inte i projektet Västlänken. Man saknar pengar i dag och lånar därför av Riksgälden och betalar tillbaka allteftersom trängselskatten kommer in. Detta lån ger en räntekostnad fram till 2038, då skulden skall vara betald. Denna kostnad beräknas totalt till 7 miljarder kr, varav Västlänkens andel beräknas till fyra miljarder kr. I finansieringskostnaderna tillkommer även uppbördskostnaderna under 25 år, det vill säga vad det kostar att registrera och driva in trängselskatten som uppskattas till fem miljarder kr varav Västlänkens andel beräknas bli tre miljarder kr.

Detta satt i perspektiv av att den samhällsekonomiska nyttan av Västlänken är mycket begränsad eftersom den bara berör en liten del av kollektivtrafiken och en ännu mindre del av totala trafiken. Miljönyttan är till och med så liten att den är svår att beräkna. Minskningen av biltrafiken är marginell och övergår sannolikt i en ökning på grund av den regionförstoring som man vill att Västlänken ska bidra till. Slutligen har vi Riksrevisorns kritik av Västlänken som konstaterar att om Västlänken ska göra någon riktig nytta, tillkommer investeringar i storleksordningen 35 miljarder kr.

Mest olönsamma projekt någonsin

Vad kostar då Västlänken i riktiga pengar och inte i 2009 års penningvärde, som Trafikverket alltid använder? För det går tyvärr inte att betala fakturor i 2009 års pengar utan de betalas med dagens pengar, eller som det kallas, i löpande priser. Inflationen är visserligen låg, men järnvägskostnadsindexet är högt, cirka fem procent. Det beror på att byggande av järnväg inte hänger med i övriga samhällets effektivitetshöjande åtgärder utan blir allt dyrare, relativt sett.

Bara projektet Västlänken kommer att ha kostat 38 miljarder kr i löpande priser med ett järnvägskostnadsindex på fem procent, när det beräknas vara färdigt 2028. Västlänken, med alla nödvändiga tilläggsinvesteringar, är på samma sätt då uppe i 55 miljarder och tar vi med de av Riksrevisorn identifierade tilläggsprojekten, är vi uppe i drygt 80 miljarder kr. Det är med råge det mest olönsamma projekt som någonsin har planerats i Sverige.

För en projektmänniska som är uppskruvad i ryggen och inriktad mot att bygga drömtunneln är detta förstås helt ointressant. Men för oss och våra barn och ungdomar som skall betala kalaset är det en obegriplig summa pengar till en i ytterst begränsad nytta.

Sammanställt siffror

Hur känner vi till alla dessa kostnader? Har vi gjort egna beräkningar eller fått tag i hemligt material som stödjer det vi skriver? Nej, ingetdera. Vi har bara sammanställt siffror som Trafikverket helst försöker gömma och det Riksrevisorn har presenterat och räknat upp dem i löpande priser. Frågan blir nu vem som skall betala alla dessa pengar när notan kommer. Det vill inte förespråkare som Wennerström berätta. Men en sak är säker och det är att någon får betala och att denna någon är skattebetalare och/eller bilist. Är du bådadera är det bara att beklaga.

Det finns endast ett sätt att stoppa Västlänken och det är att strypa finansieringen vilket sker i form av trängselskatt.

Rösta därför på Vägvalet i riksdagen, regionen och kommunen. Glöm inte att rösta nej till trängselskatten och Västlänken i den kommande folkomröstningen.

Theo Papaioannou (VV)

partiledare för Vägvalet och kandidat Göteborgs kommun

Tom Heyman (VV)

vice partiledare för Vägvalet och riksdagskandidat

Claes Westberg (VV)

kandidat för Vägvalet Västra Götalandsregionen

Mest läst